De toekomst van het autorijden.
Volvo V60 plug-in hybrid
Zaterdag was het dan zo ver, een proefrit met de Volvo V60
plug-in hybrid. Na een lange tijd beginnen de dealers er sporadisch eentje
binnen te krijgen. Tijd dus om eens op pad te gaan met de auto die zo populair
is dat er zelfs productieplaatsen vergeven moesten worden. Wat maakt deze auto
dan zo populair?
Dat komt vooral doordat deze auto 48g/km CO2 uitstoot, en
daarmee in aanmerking komt voor (mits vóór 1 januari 2014 op kenteken) 0%
bijtelling. En dan is het in Nederland sowieso een succes. Maar dat is niet de
enige reden, met de Volvo mag je, anders dan bij bijvoorbeeld de Opel Ampera
die alleen een fietsenrek mag hebben,
1800kg trekken. Iets wat natuurlijk een goed argument is om voor deze auto
te gaan.
Concept
Het is een hybride en dat betekent dat er dus een elektromotor
aan boord is. Volvo heeft deze motor eigenlijk best simpel maar toch heel doeltreffend verwerkt in de
aandrijflijn. Op de vooras ligt de bekende D5 diesel motor met 215pk en 440Nm en
de achterwielen worden aangedreven door een 70pk en 200Nm sterke elektromotor. Deze
beiden gekoppeld aan een conventionele Geartronic 6 –traps automaat.
Het rijden
Er is keuze tussen 3 rijmodi: pure, hybrid en power. In de
pure stand kun je tot 50 km elektrisch rijden, indien je hem volledig hebt
opgeladen met de stekker. Dit kost 3,5 à
4,5 uur, afhankelijk van het aantal ampères van het stopcontact. Je kunt tot
125kmh elektrisch rijden. In deze stand rijdt
hij heerlijk stil en ook verrassend snel doordat al het koppel vanaf 0 toeren
beschikbaar is. Dit is bijvoorbeeld een mooie oplossing voor het
stadsverkeer. Als je hem in de hybrid
stand zet dan regelt de auto zelf hoe
hij zo efficiënt mogelijk kan rijden ,met gebruik van de electro- en de dieselmotor.
Met een fluwelen rechtervoet kun je bij
het wegrijden een aardige tijd elektrisch rijden . Is er meer kracht nodig dan
springt de diesel bij. Dit is niet storend, je voelt en hoort het bijna niet.
Het voornaamste waaraan je het kunt zien is de toerenteller die omhoog springt.
Op de snelweg zie je de motor bijspringen als dat nodig is. Heuveltje op,
toerenteller omhoog en diesel aan, heuveltje
af diesel uit. Als je dit ziet gebeuren dan vraag je jezelf echt af waarom deze
techniek niet veel eerder is bedacht. Zo simpel en zo efficiënt. Dan de power stand. Dit maakt
duidelijk dat het rijden in een hybride niet saai hoeft te zijn. Met een
gecombineerd vermogen van 285pk en 640Nm kan hij in 6,1s van 0-100 gaan. Dit is
even snel als de Porsche, ja je leest het goed , de Porsche Panamera hybrid.
Toch een prestatie van formaat. Toen we
een stoplicht sprintje deden werd dit
goed duidelijk, opeens waren de andere auto’s voor het stoplicht wel erg ver weg.
Interieur
Binnen vinden we, op de comfortabele stoelenstandaard, mooie
leren bekleding . Ook is er standaard een mooi geïntegreerd multimediasysteem
met navigatie. Nieuw voor de V60 is het digitale instrumentenpaneel. Het is erg
modern en het kan aan het begin even wennen zijn, maar het leuke is dat je kunt
kiezen uit 4 verschillende standen met andere klokken. De afwerking is van hoog niveau en het
optionele glazen dak dat op onze testauto zat, maakt het interieur lekker licht
en kan voor verkoeling zorgen als het warm is.
De ruimte
Achterin is het redelijk te doen voor iemand van ong. 1,85m. Wel is nodig dat de
voorstoel genoeg omhoog zit zodat je voeten eronder passen, anders is het toch
echt te krap. De achterbak is een wat ander verhaal, deze is ronduit krap
doordat de elektromotor zo’n 110 liter
van de normaal ook al niet heel grote bagage ruimte afsnoept. Je kunt er van 310 tot maximaal 1120 liter bagage
in kwijt, met de achterbank neergeklapt.
Wat kost dat?
Vanaf: 63.995 euro, om maar gelijk met de deur in huis te
vallen. Buiten metallic lak à 995 euro, is het dan een heel complete auto. Dit is echter
een hoop geld voor het formaat auto en
de ruimte die hij biedt. Je kunt voor veel minder geld een ruimere auto in bijvoorbeeld
de 14 of 20% bijtellings- categorie
kopen . Toch heeft dit de verkopen niet gedrukt, omdat voor velen de hoge prijs
niet opweegt tegen de voordelen. Je kunt
de Volvo verder nog met verschillende pakketten en verdere opties naar eigen wens aanvullen. Zo is er nog een
speciaal hybrid technologie pakket leverbaar met veel bestelde opties.
Concluderend is de Volvo V60 een sterk aanbod door zijn 0%
procent bijtelling en zijn vele, in dit segment unieke eigenschappen. Hij bewijst
dat hybride rijden toch de toekomst kan hebben omdat je heel zuinig kan rijden
maar niet aan een bepaalde actieradius vast zit. Hij heeft echter ook enkele nadelen
zoals de beperkte bagage ruimte en de hoge prijs. Verder zijn er door zijn
grote populariteit productieplaatsen uitgedeeld. Mocht je hem nog willen
bestellen dan kan Volvo niet meer garanderen dat hij voor 1 januari 2014 op
kenteken wordt gezet waarna hij 7% bijtelling krijgt en een stuk minder interessant
wordt.
Hallo Sven,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt weer een prima recensie geschreven. Je inleiding maakt nieuwsgierig en nodigt dus uit om verder te lezen. Door de heldere lay-out en je manier van schrijven is het heel duidelijk wat de verdeling tussen inleiding, middenstuk en slot. Wel zou je voor een volgende keer wat meer kunnen letten op de zinsbouw, af en toe ben je her en der wat kleine woordjes vergeten. Of zijn dit snelheid- of slordigheidfoutjes?
In je slot geef je goed een oordeel met argumenten, helaas komt dit onvoldoende terug in het middenstuk van je recensie. Dit had ik liever wel gezien.
Je informatie over de Volvo is heel helder en duidelijk weergegeven. Als ik een rijbewijs en geld zou hebben, had ik hem gekocht!
Hey Sven,
BeantwoordenVerwijderenWat een leuk en actueel onderwerp heb je gekozen! Elektrisch rijden is helemaal 'de toekomst' dus ik denk dat deze review voor veel mensen interessant kan zijn!
De zinnen zijn zoals Sabine al zei erg duidelijk geformuleerd. Ondanks dat het een vrij lange tekst is, leest deze toch snel weg omdat je de deelonderwerpen goed apart behandelt, ook de foto's die je gebruikt geven een mooi beeld bij je verhaal! Erg goed geschreven review!
Neem volgende keer alleen alsjeblieft een andere auto! :-)
Ik kan zien dat dit onderwerp je interesseert. Je weet er behoorlijk veel over te vertellen. Misschien wel te veel. Schrijven is ook 'weglaten'. Het beeld dat je toevoegt, is wat overweldigend. Ook hiervoor geldt: alleen weergeven wat echt belangrijk is. Anders raakt de lezer het overzicht kwijt.
BeantwoordenVerwijderen'Deze beiden' --> het gaat hier niet over personen, dus zonder 'n'
'mooie leren bekleding' --> komma (of heb je het over 'mooi leer'
Let op kommagebruik. Met name in de laatste alinea mis ik er een aantal.
Ik mis de verantwoording van de gekozen benaderingswijze en tekststructuur.